Kennisbank
De nieuwste inzichten en ideeën voor goed schrijfonderwijs
Steeds Beter Rekenen
Aandacht en ruimte voor schrijven en orderen
Het is voor een leerling met schrijfproblemen vaak enorm lastig om een antwoord in een werkboek te noteren. Er is meestal onvoldoende ruimte om de antwoorden op te schrijven en sommen goed geordend onder elkaar te schrijven. Veel leerlingen plaatsen tegenwoordig niet meer één cijfer in één hokje. Ze ‘proppen’ een (onduidelijk geschreven) tiental of zelfs honderdtal in één hokje. Bij een fout antwoord is de vraag of de leerling een rekenprobleem heeft, of een schrijfprobleem. Is de fout bijvoorbeeld ontstaan omdat getallen niet goed onder elkaar stonden, of is er daadwerkelijk een rekenfout gemaakt?
Gepriegel en onduidelijk schrijven van getallen is vanaf nu verleden tijd. Samen met uitgeverij Schoolsupport ben ik de uitdaging aangegaan om rekenschriften te ontwikkelen met een duidelijke structuur om én de cijfers goed te schrijven én de sommen goed uit te rekenen. Deze samenwerking heeft geleid tot een mooi resultaat.
Leerlingen leren in onze werkschriften vanaf dag één dat ze één cijfer in één hokje moeten schrijven. Ze leren door de lay-out van de schriften hoe ze getallen moeten opbouwen in eenheden, tientallen, hondertallen etc. Rechts onder op de pagina staat altijd het type som vermeld. Daarnaast is er in de schriften continu aandacht voor het goed schrijven van de cijfers. Het nummer van de som is meteen het oefenmoment om de cijfers goed te automatiseren. Uiteindelijk gaat het om het juist leren schrijven van 'maar' 10 cijfers. Leer leerlingen vanaf dag één, als ze cijfers gaan schrijven, dat ze dit goed doen en ze hebben er hun hele leven lang profijt van.
Bedenk dat wanneer cijfers schrijven niet goed geautomatiseerd worden, dit verstrekkende gevolgen heeft. Binnen het middelbaar onderwijs lopen scholieren vast met diverse vakken zoals wiskunde, natuurkunde, economie en scheikunde als hun getallen onleesbaar zijn. In bijgevoegde foto kon de leerling (2 VWO) zelf niet zijn antwoorden feilloos teruglezen. De ene keer had het cijfer zeven een dwarsstreepje, de andere keer niet. De ene keer schreef hij het cijfer één als een enkele streep, de andere keer als een streep met een haaltje aan de bovenzijde. Het cijfer vier werd regelmatig aangezien voor het cijfer negen. Doordat hij zijn eigen cijfers niet goed kon teruglezen, moest hij de sommen opnieuw uitrekenen om aan te geven wat er uiteindelijk als antwoord stond.
De Steeds Beter Rekenen Schriften zijn ontwikkeld om dit te gaan voorkomen. Ze zijn gemaakt voor groep 4 t/m 7 en inzetbaar naast elke rekenmethode. Tevens zijn er ook twee Steeds Beter Vermenigvuldigen schriften. Ideaal om leerlingen te ondersteunen bij de aanpak van rekenproblemen en om op een verfrissende manier herhaling van leerstof te bieden aan de hele groep. Dé oplossing voor rekenaars die problemen hebben met fijne motoriek, ruimtelijk inzicht en het organiseren van het rekenwerk. De lay-out van deze rekenschriften sluit naadloos aan bij onze schrijfmethode Aan Boord. De aanpak van het leren schrijven van de cijfers in onze schrijfmethode Aan Boord komt geheel overeen met de werkwijze en layout in de Steeds Beter Rekenen Schriften.
Op onze site kun je van elk Steeds Beter Rekenen Schrift het inkijkexemplaar bekijken of lees alle informatie in in de download van onze folder.
Nieuwsgierig naar de achtergrond van deze unieke rekenschriften? Lees dan dit interview, wat is gepubliceerd in het Prima Onderwijs Magazine (nr. 5 nov/dec 2020).